IKLAN

2 Mac 2011

Harga rumah dan strategi menilai harga

Strategi Harga Rumah

Strategi Harga Rumah

Harga rumah dan strategi menilainya; Apabila kita sebagai tuan rumah mengambil keputusan untuk menjual hartanah pasti kita sendiri berasa bingung bagaimana dan apakah caranya saya boleh menjual rumah ini? dan tertanya-tanya “apakah harga rumah saya? betul ke harga yang saya jual ini?” Saya pasti… setiap tuan rumah mesti akan berfikiran sebegitu.

Jadi hari ini saya ingin berkongsi sedikit info menarik bagaimana kita boleh melakukan penilain hartanah sendiri, sekurang-kurangnya kita tahu nilai hartanah kita.

Pada hemat saya, cara terbaik untuk anda menilai hartanah adalah dengan melakukan “perbandingan”. Bandingan bagaimanakah yang dimaksudkan? Perbandingan yang dimaksudkan adalah perbandingan data sejarah hartanah dikawasan anda.

Perbandingan data hartanah boleh dibuat dengan mengakses segala sumber data hartanah seperti akhbar, majalah, papan tanda dan internet. Akhbar-akhbar yang boleh digunakan dan banyak data-data hartanah adalah ruang “classified” TheStar. Ada beberapa majalah yang saya selalu gunakan seperti iproperty dan homefinder. Untuk internet anda boleh gunakan iproperty.com, propertylink.com.my, estate123.com, dan thinkproperty.com.my. Data-data ini dikumpulkan dan digunakan untuk perbandingan, sebaik-baiknya hartanah itu mesti didalam keluasan yang sama. Tetapi masalahnya tidak semua hartanah yang  dijual berada didalam keluasan yang sama oleh itu anda perlu menilai harga semasa tanah mengikut ukuran sekaki persegi (kps).

Ianya satu cara yang hampir-hampir tepat dan terbaik, Sekurang-kurangnya cari lah tiga (3) hingga lima (5) jenis hartanah didalam lingkungan kawasan dan saiz yang lebih kurang sama. Dibawah saya berikan simulasi perbandingan sebagai contoh;

Langkah 1. Cari perbandingan mengikut ukuran kaki persegi (KPS)
Rumah 1: 960 kps
Rumah 2: 2,250 kps
Rumah 3: 1,550 kps
Jumlah : 4,760 kps
4,760 / 3 = 1,587 Kaki persegi
1,587 adalah purata perbandingan anda mengikut ukuran kaki persegi

Langkah 2: Cari perbandingan harga dididalam kawasan
Rumah 1: RM289,000
Rumah 2: RM390,000
Rumah 3: RM325,000
Jumlah: RM1,004,000
RM1,004,000 / 3 = RM334,667
RM334,667 adalah harga purata perbandingan didalam kawasan

Langkah 3: Bahagikan purata harga dengan purata ukuran kaki persegi:
RM334,667 / 1,587 = RM211/sekaki persegi
RM211 adalah purata harga rumah anda didalam ukuran sekaki persegi

Langkah 4: Rangka harga rumah anda:
Ambil RM211 dan darabkan nilai tersebut kepada saiz rumah anda untuk mendapatkan harga jualan rumah. Sebagai contoh, jika rumah anda berkeluasan 1,587 sekaki persegi, darabkannya dengan RM211 (cth: 1,587kps x RM211 = RM334,857).
Nah! lihat, inilah harga cadangan rumah anda RM334,857!

Dapatkan penilaian profesional
Jika anda ingin mendapatkan kepastian dengan pandangan pihak yang lebih arif sila hubungi mana-mana penilai hartanah dan agensi hartanah yang berdekatan untuk membantu anda didalam penilaian.
Semoga kita dapat memperolehi manfaat dari artikel ringkas ini.

Rumah Untuk Dijual: Tip Jual Rumah Cara Online

Drumah.my
Rumah untuk dijual atau menjual hartanah sememangnya memerlukan perancangan yang baik. Tetapi adakah anda tahu bagaimana menjadikan iklan hartanah lebih menonjol dari iklan pesaing yang lain?

Sejak pelancaran drumah.my (Portal Jual Beli Hartanah) bulan lalu, banyak email yang saya terima bertanyakan teknik menjual rumah yag boleh mereka gunakan. “Iklan dah letak tapi tak ada orang call pulak.. macam mana nak buat orang call ya?” tanya mereka.

Baiklah, hari ini kita akan kongsi beberapa teknik menjual hartanah “khas” secara maya. ikuti artikel ini; -

1. Langkah pertama adalah membersihkan rumah. Pastikan juga rumput dan lalang dipotong dan diracun. Kadang-kadang kita telepas pandang dan menganggap ia perkara biasa… padahal laman dan “porch” yang bersih bakal meyakinkan pembeli dan mencerminkan identiti pemiliknya. “First impression” sangat-sangat penting didalam urusan hartanah kita nanti.

2. Pastikan harga tawaran munasabah. Jangan asyik fikirkan keuntungan semata-mata. Semak dengan jiran-jiran atau penilai hartanah. Lebih mudah buat kajian sendiri dan nilai hartanah anda dengan rujuk pada artikel ini” Harga rumah dan strategi menilainya “.

3. Gunakan portal hartanah drumah.my untuk menjual. Letakkan seberapa banyak maklumat kedalam iklan. Lebih banyak maklumat lebih baik, ia membantu pembeli memahami keadaan hartanah dan mengelakkan anda “pitching” perkara yang sama berulang-ulang.

4. Sebuah rumah yang hendak dijual secara online sebaik-baiknya disediakan gambar. Pernah dengar “a picture tells a thousand stories” dengan sekeping gambar anda telah menceritakan pelbagai perkara menarik didalam rumah anda.
Semakin ramai pencari hartanah menjadikan internet sebagai rujukan utama mereka. Internet lebih mudah, tanpa kesana, pembeli sudah boleh merasai dan melihat kondisi hartanah sasaran. Lawatan maya “virtua tour” pada portal hartanah banyak membantu pembeli membuat saringan sebelum membuat keputusan.
Tidak seperti iklan-iklan diakhbar… hitam dan putih dan tidak menarik. Saiz dan ukuran gambar terhad kerana pengiklanan disana amat mahal. Dengan internet tugas anda menyediakan gambar dan info menarik agar pembeli dapat membuat pertimbangan dengan cepat.

5. Gambar apa yang perlu di ambil? Tiada had atau syarat tertentu apabila menjual hartanah secara online. Kebiasaannya gambar hadapan rumah, ruang tamu, dapur, dan bilik tidur adalah lokasi yang kerap menjadi sasaran kamera.
Lakukan sesuatu yang kreatif. Apa kata jika anda sendiri bergaya didalam gambar bersama rumah kesayangan. Tidak perlu takut atau malu…  anda pemilik rumah dan anda perlu bangga kerana memilikinya. Setakat gambar “posing” bersama rumah bukan buat apa – apa pun… : )

6. Jangan lupa untuk ceritakan sedikit tentang keadaan rumah. Kongsikan perkara menarik semasa anda membeli hartanah ini dulu. Mungkin rumah itu mempunyai dapur yang luas, ruang tamu dengan siling tinggi atau bilik tidur yang telah diubah suai.
Gambarkan dengan jelas, jika tidak anda mungkin akan terlepas pembeli yang berpotensi nanti.

7. Kongsikan keadaan sekeliling hartanah. Mungkin anda boleh berkongsi maklumat tentang jiran yang ramah atau profesion mereka. Ia bakal membantu pembeli memahami persekitaran hartanah itu dengan lebih tepat. Kebiasaanya hampir semua pembeli ingin mengetahui siapakah jiran-jiran mereka.

8.  Jarak hartanah juga menjadi satu perkara penting semasa membuat keputusan. Sediakan maklumat lokasi hartanah itu dengan lokasi tumpuan lain. Seperti 15 minit untuk ke putrajaya, 25 minit ke KLCC atau 500 meter ke pasaraya.

9. Serlahkan fasiliti yang terdapat didalam kawasan hartanah seperti berdekatan dengan sekolah, kolej, universiti, klink, hospital swasta /kerajaan. Pastikan informasi yang diberi benar-benar wujud, jika tidak anda banyak membuang masa melayan panggilan yang anda sendiri tidak mampu menyediakannya.

10. Penggunaan Map sangat penting. Bukan semua orang mahir tentang nama jalan, dengan bantuan dari “Google Map” ia memudahkan si pencari untuk mencari hartanah itu nanti. Dari kajian Drumah, hampir 80% pencari hartanah hanya “skimming” iklan dan tidak membacanya. Oleh itu pengiklan perlu menyediakan maklumat yang lengkap bagi membantu si pencari hartanah tadi lebih memahami keadaan rumah dikawasan itu.

11.  Letakkan talian tambahan “backup” untuk iklan tersebut. Pada waktu-waktu tertentu anda mungkin tidak berupaya untuk mengambil panggilan. Jadi letakkan nombor telefon isteri atau jika anda mempunyai ejen hartanah letakkan nombor telefon mereka. Ini bagi mengelakkan anda terlepas panggilan yang berpotensi. Jika anda tidak mahu diganggu pada jam 12 malam, letakkan waktu yang sesuai untuk dipanggil, ikut keselesaan anda.

12. Jika talian kedua adalah individu yang tiada latar belakang menjual hartanah. Beritahu yang mereka hanya perlu mengambil nombor telefon si pemanggil dan seseorang akan menghubungi mereka nanti. Jangan lupa untuk bertanyakan waktu yang sesuai untuk memanggil beliau kembali. Jangan terkejut ada sesetengah orang akan menutup telefon seawal jam 6.30 ptg.

Walau apa juga kaedah atau teknik pemasaran yang kita guna. Jika anda perlukan khidmat profesional, jangan teragak-agak untuk melantik mereka.
Mungkin anda tahu beberapa perkara, tetapi bukan semua perkara anda tahu. Jadikan portal hartanah drumah.my sebagai platform untuk mempromosi hartanah. Atau sarankan ejen hartanah untuk mengiklankan rumah pada portal ini, kenapa tidak?  Ianya percuma sahaja.
Jika anda “copywriter” yang hebat, tiada salahnya anda sendiri mengiklanan hartanah tersebut pada portal hartanah drumah.my dan letakkan nombor ejen hartanah sebagai “hot-line” anda. Sama-sama membantu agar cepat-cepat kita dapat jual rumah tersebut.

p/s : sy forwardkan email ni utk rujukan diri dan kengkawan.....

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 meluahkan rasa:

IKLAN