IKLAN

26 Mac 2011

Bingka Labu yg mudah tp sangat sedappppp !!!

Kelmarin sy ke Tesco, kemudian sy nampak sayur labu yg sangat cantik rupanya terus sy ambil sebelah utk buat Bingka@Bengkang Labu...resepi Bingka Labu ni sy tgk masa berjalan ke blog Kak Dzana...malam tadi sementara tgk TV, sy pun rebus labu tu nak buat bingka...resepi ni sy copy dari blog Kak Dzana, nak tgk resepi yg lebih hebat silalah ke sana yaaa.....
BINGKA LABU MANIS
sumber : Kak Dzana

Bahan-bahan :
  • 5 biji telur Gred A .. ( SAYA GUNA 3 BIJI TELUR SHJ)
  • 200 ml air
  • 300 ml pati santan (mat guna santan kotak)/SAYA GUNA SANTAN FRESH
  • 200 g tepung gandum
  • 180 g gula halus... SAYA GUNA GULA PASIR
  • 1/2 camca teh garam
  • 1 camca teh esen vanilla
  • 450 g labu manis, dikukus hingga lembut dan dilecek halus... SAYA REBUS JER
  • 1 SB BUTTER.. SAYA TAMBAH
  • BIJAN IKUT SUKA

Cara-cara

1. 1. Satukan kesemua bahan dalam satu bekas kecuali labu lecek. Kacau menggunakan wisk hingga sebati dan gula hancur. Tapis adunan.

2. 2. Masukkan labu manis yg telah dilecek halus tadi. Gaul hingga rata.

3. 3. Tuang adunan tadi ke dalam tin bulat berlubang tengah yg telah di sapu mentega dan dialas dasarnya dgn kertas. Sapu juga mentega pada permukaan kertas tadi.

4. 4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200C selama 40 minit. Biarkan sejuk sebelum dipotong.

(CARA SAYA: BLENDER LABU REBUS BERSAMA AIR, GULA, SANTAN,GARAM ESEN VANILA SEHINGGA HALUS, KEMUDIAN MASUKKAN TELUR & TEPUNG, 1 SB BUTTER .. BLENDER SEHINGGA SEBATI).. TUANG DALAM LOYANG YG TELAH DI SAPU MINYAK).. TABUR BIJAN

p/s : kuih ni sy buat utk acara pot luck ngan jiran ptg nanti...

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 meluahkan rasa:

IKLAN