IKLAN

6 Januari 2011

Indahnya dunia kanak-kanak...





Kalau sembang ngan budak2 berdua ni, aku selalu tanya bila besar nanti adik ngan kakak nak jadi apa...ini adalah jawapan mereka yg buat aku selalu tersenyum...

Aku : bila besar nanti adik nak keje apa ?

Adik : adik nak jadi polis..
Aku : kenapa nak jadi polis ?

Adik : adik nak tangkap org jahat mcm dlm cerita gerak khas tu, adik nak jadi Insp. Aleza..

Aku : kakak pulak nak jadi apa, nak jadi polis jugak ke ?

Kakak : kakak kalau besar nanti nak jadi ustazah, sbb kakak suka ajar adik mengaji...lagipun ustazah As kat sekolah agama kakak baik sgt ngan kakak..jadi cikgu pun boleh gak, kakak kan suka ajar org..
Aku : kenapa takmo jadi polis mcm adik gak ?

Kakak : kakak takot nanti kena lompat2, pastu kena kejar2..kakak tak larat nak kejar org jahat...

Aku : bagusnya adik ngan kakak nih..kalau mcm tu adik ngan kakak kena belajar rajin2 tau..
Kakak & adik : ( angguk2..geleng2 )

yg adik tu aku dah boleh agak dah jawapan dia mcm tu sbb tiap2 hari jumaat mlm jer mesti diorang sebok nak tgk cerita gerak khas tu..lgpun majoriti kengkawan dia semua lelaki, yg aku tak tahan tu bila anak jiran depan tu lelaki panggil dia main bola sama ngan diorang...betullah bebudak nih, bukan takder kawan2 pompuan, anak jiran selang dua buah rumah tu pernah main ngan dia tak sampai 10 minit budak tu dah balik melolong2..aku tanya kenapa, dia cakap " Alia buattttt...."( agaknya masa mengandung yg no 2 ni aku mmg nak anak lelaki, tp dapat pompuan perangainya mcm lelaki....) Kalau pakaikan baju kurung maupun gaun terasa sungguh janggal tp lau pakaikan seluar kemain segak jer rupa dia, sampaikan jiran depan tu ckp, macam ni lah baru pompuan...dia sengih jer...

yg kakak ni pulak mmg penakut ya ALLAH, kalau nak suruh buat apa2 mesti nak kena berteman..kontra sungguh ngan si adik nih, kalau nak keluar rumah siap cakap ngan aku nak pakai tudung siap ngan baju lengan panjang segala bagai..dia kata segan lau jumpa ustazah..( segan sungguh aku dengar bila anak aku ckp mcm tuh.. )
  
Teringat pulak kisah ni masa aku bersembang ngan anak sedara kat kampong dulu...
Aku : Anas besar nanti nak keje apa ?

Anas : Anah takmau sekoloh nak dok kampong jer tlg tok menoreh getah..dapat duit banyak...

terus aku terdiam takmau tanya banyak2 dah.....







Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

3 meluahkan rasa:

Aida Awie berkata...

bagusnye anak watie..kecik2 dah tau jaga aurat. memang hari2 ke kalau nak keluar pakai baju lengan panjang dan tudung?

ummiarissa berkata...

he he he..suka dengar...jom tengok blog akak lak..best berbual dengan budak-budak ni..

hana berkata...

bagos bagoss... melentur buluh bior dr rebung.. comey2 anak ko yer watie.. aku pong tgh risau nih anak aku nak masuk skolah mesia.. dah la ckp melayu tunggang langgang! adehhh..pingsan cikgu kang! hahahaha

IKLAN