IKLAN

23 Ogos 2010

Nasi Tomato Dahlia...

12 Ramadhan 1431 - 22hb Ogos 2010

Semalam anak aku beria-ia nak makan nasi tomato, aku bukan aper...malas nak masak nasi jenis tu, takut yg lain tak makan, termasuklah aku...hehehe...pikir punya pikir, aku baru teringat kat dlm fridge ada balance tomato sup ari tu, lebih aku wat nasi daging...kira ok lah tu sbb tak byk bahan nak kena beli cuma ayam dan dua tiga bahan yg lain jer....kiranya menu bukak posa ari ni nasi tomato ler......

Taraaa.....Nasi Tomato Dahlia, pakai nama anak aku sbb dia yg nak sgt makan nasi tomato tu...hehehe

Nasi Tomato Dahlia

Nasi Tomato Dahlia

Bahan-bahan :

3 cwn Beras - direndam 5 minit jer tau..
2 1/2 cwn air
1/2 cwn tomato sup
1/2 cwn susu cair - aku pakai brand Marigold yg ada gambar gulai bukan puding tau
2 sb tomato puri
Daun pandan - 2 helai
Bahan tumis - kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga
3 ulas bwg merah - dimayang / ditumbuk
3 ulas bwh putih - dimayang / ditumbuk
1 inci halia - dimayang / ditumbuk
Kismis kalau suka
sedikit minyak sapi kalo takder minyak biasa pun ok tp kurang wangi jer

Cara membuatnya :

1) Basuh dan toskan beras yg dah direndam tadi..kang kembang lak beras tu.
2) Panaskan minyak sapi dlm periuk rice cooker, masukkan bahan yg dimayang atau   ditumbuk tadi, gorengkan sampai garing dan wangi, pastu masukkan bahan tumis.
3) Bila sumer dah wangi, masukkan tomato sup, air, tomato puri, pandan, susu dan beras.
4) Jgn lupa tambah sedikit garam pastu alihkan periuk tu bekas rice cooker dan masak seperti biasa.
5) Hidangkan bersama ayam masak merah dan acar timun.

Nota kaki : guna cwn yg sama untuk sukat beras dan air, jgn terlebih dan terkurang, tp aku guna tin tomato sup tu jer....jgn rendam beras lama sgt nanti jadi bubur lak..hehe
 
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 meluahkan rasa:

IKLAN