IKLAN

23 Ogos 2010

Aku suka buat desert nih..

Sago Gula Melaka Yummy

Lepas siap masak Nasi Tomato Dahlia, aku teringat desert lak...nak buat aper yer...rasa macam nak buat Bebola Jagung Berkrim...tp malas lah nak uli tepung pulut tu..jadi buat yg simple-simple je lah....bukak lemari dapur tu tgk sago ada lagi, warna hijau gitu....jadi aku rasa nak buat Sago Gula Melaka je lah...stok susu mmg byk kat dlm lemari aku tu, bkn aper, aku selalu buat kek jadi borong banyak2 ler....

Memandangkan Kak Red Blusher aka Kak Su dah mintak resepi ni, aku pun tulis ler....jgn nanti ada yg kata, ini pun nak publish jugak ker...lain org lain cara, jadi tak salah rasanya kita berkongsi aper yg kita tahu...moga kita dpt lebih dari apa yg kita bagi....maka dgn rasa bangga aku turunkan resepi yg tidak seberapa itu.....kalau korang suka boleh ikut tak suka cari ler entry lain k.....
Sago Gula Melaka Berkrim
Sago Gula Melaka Berkrim

Bahan-bahan :

Sago hijau - RM2.00
Santan - RM2.00
Gula Melaka/Kabung - dicair dan ditapis
Sedikit Garam
Daun Pandan - 2 helai

Cara membuat :

1) Rendam sago kejap pastu basuh dan toskan.
2) Sukat air sama byk dgn sago, didihkan air dgn daun pandan.
3) Bila air dah mendidih baru masukkan sago dan kacau sampai hilang warna putih kat sago
   dan tak bergumpal.
4) Basuh sago tadi supaya kanji dlm sago tu hilang pastu toskan dan simpan dlm fridge kejap.
5) Masak santan dgn secubit garam, kacau selalu lgn pecah lemak, pakai api kecil.
6) Bila dah siap, boleh dihidangkan, santan tadi boleh digantikan dgn susu cair.

 Nota kaki : guna susu cair lagi sedap, selalu aku beli brand marigold tu jer..simpan jer kat dlm peti ais, bila nak makan baru keluarkan......sedap dan murah gitu....
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 meluahkan rasa:

IKLAN