IKLAN

23 Ogos 2010

Kisah Bubur Gandum....

Salam...dah beberapa hari aku tak update blog nih..bukan ape line broadband kat rumah aku tak berapa elok daa...ni aku nak citer pasal bubur gandum ngan keledek tu ler...ari sabtu yg lepas, pas balik keje aku singgah kat kedai..konon nya nak beli gandum ngan keledek ler, kan nak buat pencuci mulut wat berbuka puasa..aku pun pegi ler kat display rak diorang, kononnya nak cari biji gandum, aku tgk ader ler sagu putih, sagu merah, sagu hijau, kacang hijau, barli..bila sampai tang barli tu, aku tgk mcm gandum jer..aku takut silap beli, pastu aku pun tanya kat pembantu kedai apek tu..(org Indon ler...) dia tunjuk kat aku kat bekas lain..aku tgk cam gandum jer...tak pikir dua kali dah terus kaut jer.....dah siap beli sumer bahan yg lain, aku pun balik ler....

Sampai jer kat rumah, aku terus rendam biji gandum tu.....entah macam mana, tetiba rasa lain macam.....ehh!!..ni gandum ke...rasa mcm lain jer...sah!!...aku dah tersilap beli...hampeh punya Indon tuh...kacang hitam dia kata gandum, dia pun tak kenai gandum...aku bukan tak kenai gandum tp sbb dah lame tak buat bubur gandum...tu yg jai konpius semacam jer............rupa-rupanya itu kacang hitam, yg org dok buat tosei tu...patut ler aku cium bau dia semacam jer, sbb dah buang kulit, tu yg tak perasan tu.....huhuhu

Aku pun start keta, gi kedai balik....beli biji gandum punya pasal....padan muka aku..macam pandai jer...lepas ni tobat tak mau tanya Indon tu dah.....hehehe

Inilah hasil nya....Arigatoozaimas pada Chef Azli, sbb aku cedok resepi dia nak desert petang tuh....
Bubur Gandum ngan Keledek
Bubur Gandum ngan Keledek

Bahan-bahan :

Biji Gandum - rm1.00
Ubi Keledek Merah - 1 biji (potong dadu)
Ubi Keledek Putih - 1 biji (potong dadu)
Sagu Putih - rm0.50
Santan Kelapa - rm1.00
Gula Kabung/Merah - rm1.00
Gula Pasir - 3 sb
Daun Pandan - 2 helai

Cara membuat : 

1) Rebus ubi keledek, jgn empuk sgt takut nanti lembek sgt.
2) Rebus biji gandum sampai kembang dan lembut.
3) Masakkan santan, gula pasir, daun pandan, gula kabung dan biji sago, 
   jgn sampai santan pecah lemak dan sago dah kembang sepenuhnya.
4) Masukkan ubi ngan gandum tadi.
5) Sedia dihidangkan waktu panas ataupun sejuk....
 
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 meluahkan rasa:

IKLAN