IKLAN

27 April 2011

La Iqro Ha Fiddin

Petang semalam masa sampai rumah, aku laju2 on TV..tgk channel 105 cerita drama La Iqro Ha Fiddin..memula rasa cam malas nak tgk sbb banyak kerja mau buat tp bila tgk lakonan Syarifah Amani dan Zackery Francis terus aku duduk dan layan sampai abis, ingatkan mau jadi penonton yg hati batu tapi tak menahan ok terus sob..sob..sob..sedih..credit pada blogger ini..

Sinopsis :

Dr Edward (zack ) seorang pemuda beragama kristian, bertugas di klinik desa Paloh Hinai (saya tahu kpg paloh hinai ni sebuah pekan kecil di pahang. kawan lama semasa saya belajar dulu tinggal di kpg paloh hinai ini) di kampong ini, Dr Edward berkenalan dengan nurlia (amani) anak kepada pak imam Taha, seorang gadis yang kuat pegangan agama islam , seorang guru mengaji al quran.

perkenalan mereka akhirnya membuahkan perasaan cinta . persahabatan mereka tidak disenangi oleh samiri ( fauzi nawawi), bekas tunang nurlia. samiri mula membuat fitnah dan angkara jahat kerana cemburu melihat persahabatan antara nurlia dan dr edward. dr edward seorang doktor yang dihormati di kampong itu dan dia diterima oleh semua org kampong disitu kerana sikap baiknya yang menolong semua orang yang memerlukan khidmatnya tanpa mengira agama, kaum dan bayaran pun. doraisamy yang buta matanya dan madam chong pesakit buah pinggang antara pesakitnya yang telah banyak dibantunya.

dr edward telah menyatakan isi hatinya pada nurlia. dia pernah kehilangan orang yang disayangi dulu , nurlisa. bekas isterinya yang telah meninggal dunia. dan kini dia meluahkan isi hatinya pada nurlia:

dr edward:
ada sesuatu yang ingin saya dapatkan dalam dunia ini, tapi saya rasa mustahil saya akan mendapatkannya ...

nurlia:
hmmm apa dia yang awak tak dapat dalam dunia ini sehingga awak terpaksa mencuri untuk mendapatkannya?

dr edward:
hati awak...

dr edward akhirnya menemui pak imam taha dan mengetahui bahawa nurlia adalah pengidap barah hati yang sangat kronik. sebab itu nurlia menolak cinta dr edward kerana dia tak nak mengecewakan dr edward kali ke kedua kerana dia juga akan mati kerana penyakitnya itu.

pak imam Taha:
La Iqro Ha Fiddin, tiada paksaan dalam agama islam...
(hanya sekali ayat ni diucapkan kalau tak silap saya)

dr edward:
saya berjanji tak akan meninggalkan awak kerana saya cintakan awak dan awak cintakan saya...

dr edward telah menemui sister elizabeth, penjaga gereja di kampong itu ( nama apa dah lupa, heheh..) dan menyatakan rahsianya bahawa dia telah jatuh cinta dengan agama islam dan telah memeluk agama islam dengan nama islamnya ialah Daud. dia juga telah meninggalkan 4 keping surat kepada sister itu dan berpesan sekiranya apa2 berlaku padanya. 1 surat buat doraisamy. 1 untuk madam wong, 1 untuk nurlia & 1 lagi untuk siapa? lupa dah, huhuhu...

di suatu kawasan bukit tinggi, dr edward didatangi samiri dan akhirnya dia jatuh dari bukit kerana ditolak oleh samiri ( cam tak logik dan pelik jer adegan ni ) dan meninggal dunia. adakah dr edward tahu dia akan mati atau dia memang berniat untuk membunuh diri? tetapi dia mati kerana ditolak oleh samiri dan samiri akhirnya di tangkap polis.

nurlia:
kenapa jalan ini juga yang awak pilih.
( kenapa nurlia berkata begini? dr edward bunuh diri ke? . disini buat saya tertanya2 pulak. sedangkan samiri kena tangkap polis, dah sah2 ada adegan samiri menolak dr edward tadi. hahah... ) logik ke?...

akhirnya...
dirumah pak imam Taha, status dr edward telah diketahui . dia mati sebagai seorang muslim. Daud meninggal dengan hatinya di dermakan untuk nurlia, matanya didermakan kepada doraisamy dan buah pinggangnya untuk madam chong.

sekian sahaja telemovie La Iqro Ha Fiddin (tiada paksaan dalam agama islam). bagi saya ianya sebuah drama berkisahkan kisah cinta antara dua org yg berlainan agama dan bangsa. juga memaparkan sikap2 murni yang ada dalam ajaran agama tak kira agama apa pun. sikap -ve samiri ( teringat saya dengan nama samiri = nama asal dajal mata satu yang saya baca , kalau tak silap sayalah) yang ditonjolkan bukan kerana pegangan agama yg kuat dipegangnya, tapi kerana cemburu, cintanya tak berbalas.

Walaupun sy tahu drama ini sudah lama ditayangkan tp sy bukanlah penonton tv tegar ok..
 
Yang pasti drama ini tidak cliche yg mana ending mesti bahagia dan bersama akhirnya...
 
 
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

6 meluahkan rasa:

sW33tdARLiNG berkata...

kuat betul hasutan shaiton dalam diri, memang jarang sangat bukak channel 105... ehhh 105 ke 106??

Pn. Zana berkata...

mmg best cite ni kan? tp x berkesempatan nak tengok full movie. selalu tengok sekerat2

sumaiyah_nda berkata...

a ah...aku belum tgk lagi kot...tapi...rasa cam pernah tgk jerr...mmmmm...:)

Blue Roses berkata...

sgr suka citer nih... tgk sambil nangis2222....... :I

Sumijelly berkata...

ee......aku tak layan la drama2 ni.......

aku layan rehat jer sekarang.......hahaha

Sumijelly.com

Mie berkata...

Cer Citer tu ulangan kan, dah lama main kat TV..

IKLAN