IKLAN

30 Ogos 2010

Nasi Lemak Ayam Berempah....

18 Ramadhan 1431H

Selalu kalau hari Sabtu jer, aku mesti pegi pasar malam...bukan ada beli apa pun, beli nasi lemak kukus ngan ayam berempah, sedap woooo...nasi dia banyak dan ayam dia pun besaq ooo, kira boleh kongsi dua org makan, baru RM3.50
Tetiba pulak ari nie aku teringin nak buat nasi lemak kukus ngan ayam berempah..punyalah belek buku resepi yg aku compile sendiri, nasib baik jumpa tp aku ada modified sikit ikut selera aku.....

Lepas siap masak tu, aku hantar kat jiran depan rumah aku tu, aku mmg selalu masak lebih, pastu habih sumer jiran aku bagi rasa...konon nya nak bgtau ler yg aku ni pun pandai gak masak memasak nih.....hehehehe...elok jer lepas berbuka puasa tu, tetiba hp aku berbunyi, aku pun dok kata ler, saper ler yg telepon maghrib2 nih??..aku tgk no jiran aku yg aku hantaq nasi lemak tadi...aku pun tanya ada apa hal???....tuttt...kak tu pun kata, Tie, awat hang hantaq sikit sgt, kami pakat berebut nih nasi lemak yg hang hantaq tuh...hehehe...laki dia kata buleh wat niaga ni....pastu aku pun hantaq sikit lagi kat kak tu...

Nasi Lemak Ayam Berempah
Sebenarnya aku plan nak kukus nasi lemak tu, pastu bila nak masak tu malas pulak aku nak keluarkan periuk kukus..penyudahnya aku masak cam biasa jer...

Taraaaa.....

korang nak ker resepi nasi tu...perlu diingatkan nasi lemak ni aku ada modified, kalau korang nak cuba, boleh ler ambik resepi nih....selamat mencuba!!

Nasi Lemak Ayam Berempah

Cara buat Nasi :

3 cwn beras - dibasuh dan direndam lebih kurang 10 minit
3 cwn santan - beli santan RM1.50 pastu campur ngan air
2 helai daun pandan - disimpul
1 inci halia - dimayang kasar
Garam

1) Campurkan semua bahan tadi dalam periuk rice cooker, masak mcm biasa.
   Santan mesti sama banyak ngan beras tak kira ler berapa cawan yg korang nak buat.
   Bila dah masak, kacau nasi tu ngan garpu utk mengelakkan nasi jadi patah dan hancur.

Cara buat sambal :

4 senduk cili kering yg diblender - jgn terlalu halus sgt
1 biji bawang besar - dikisar
Sedikit belacan
Garam / Gula
Asam keping @ air asam jawa
1) Kisar semua bahan pastu tumis ngan minyak sampai cili tu garing dan naik minyak.

Cara buat Ayam Goreng :

1 ekor ayam - potong 12 bahagian
4 sb serbuk kari ayam
4 sb cili kisar
4 btg serai - dikisar 
2 inci lengkuas - dikisar
1 sb jintan manis - guna yg serbuk pun ok
1 sb jintan putih - guna yg serbuk pun ok
1 inci kunyit hidup - kalau nak guna yg serbuk pun boleh
Garam / Gula / Serbuk perasa
Daun kari

1) Basuh ayam dan toskan.
2) Campur semua bahan kecuali daun kari dan perap , simpan dlm peti ais 2-3 jam.
3) Goreng dgn api yg perlahan supaya ayam masak sama rata dan tidak hangit.
4) Bila ayam dah nak garing baru masukkan daun kari supaya daun kari tak jadi hitam.

Nota kaki : kalau korang nak buat rendang pun ok gak, lagi sedap per....
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 meluahkan rasa:

IKLAN